tisdag 19 oktober 2010

Attityd

Idag mötte jag en gammal hund kompis på min lunchrunda. Hon blev störtkär i lilla Lykke. 'Vilken urhärlig attityd hon har. Hon är jättefin'. Jo, det har hon verkligen den lilla prinsessan. Men hon är lite av en ulv i fårakläder. Så söt och helt underbart len och ljuvlig ena stunden' för att sedan bli världens retsticka och en riktig liten 'pain in the as'.
Vi haft elitspårtävlingar på klubben i helgen. Jag var spårläggar på 5an. I Tyresta skogarna höll vi till den här gången. Väldigt varierad och kuperad terräng med mycket underlagskskiften och höjdskillnader. Jag gillar att ha koll på mitt spår och rekar gärna ordentligt så jag slipper improvisera på tävlingsdagens morgon. Det är jättekul och spännande att lära känna ett skogområde riktigt bra. Det blir ju då att man går rätt många gånger i samma område och det är urhärligt att vandra runt med hundarna lösa. Ingen jagar heller, så jag kan ägna större delen av turen till att njuta och kolla lämpliga vägar. Kirby o Kelly håller reda på mig. Lykke håller reda på oss alla. Ivrigt skällande. Vissa gånger blir vi alla så j-a sura på bjäbbet att vi måsta stanna och rasta och lugna ner oss, så att vi inte äter upp henne. Hon vallar som värsta cattledogen och biter de andra i hasorna hela tiden. Kirby blir sur men hinner sällan ge henne något för det. Hon är alldeles för snabb för honom. Då måste jag hjälpa honom och hejda den lilla pirayans framfart. Vid ett tillfälle såg jag Kelly, rusa över Lykke. Först såg det läskigt ut när hon gjorde det. Kan ju gå illa om hon inte har koll. Men icke. Det var mycket väl avvägt och Lykke ramlade bara omkull men såg lite omtumlad och överraskad ut. Om hundar kunde skratta tror jag Kelly asgarvade och hade hur kul som helst. Hon var ju lite trött på sin gapiga, vallande kompis. Kelly tyckte nog att hon var skitbusig för efteråt fick hon ett sånt där idiotryck och flängde runt i skogen tills hon var helt slut. Tokig hund! Där hängde inte ens Lykke med. Annars är hon ju snabb som vinden. Men ofta ser det ut som Kelly anpassar farten så att hon precisprecis hinner ifrån Lykke. Häftigt att se dem.
Men visst har vår lilla danska prinsessa härlig attityd alltid. Hon äger världen och den är bara till för henne! Puss, vad söt hon är. Tur att Viktoria har en sån gullig hund…….
Jaha nu skulle jag lägga in nån fin bild men det verkar inte funka, så det får bli en annan gång. Lykke har ju varit på sin första utställning. En inofficiell. Ska visa lite bilder på det en annan gång då. Både Viktoria och Lykke gick omkring och såg ut som de inte gjort annat än att gå på utsällningar. Ska kanske låta Viktoria visa Kelly sen också, när man är så illa tvungen att ställa ut henne? Själv är jag hur tafflig som helst när det gäller att gå vänstervarv. Undrar vad det beror på?
I helgen åker Kelly o jag till Hällefors och hundcampus och förkovrar oss. Behöver jag säga att jag ser fram emot det? Nosarbete! I like!

Mågott

1 kommentar:

  1. Ja vi glæder os til at se lidt billeder af prinsesse Lykke.
    Anni og Duchesse

    SvaraRadera