tisdag 10 januari 2012

Lykke spårar!

Trodde jag skulle känna enorm tomhet när många försvinner här hemma. Kirby är i hundhimlen, Wille åkte tillbaka till Usa, Kelly åkte till Marie. Men Lykke fyller rätt bra ut tomrummet faktiskt. Det är en fräck och käck liten dam med stor personlighet. Sådär lite milt, på sheltevis tar hon plats.
Jag har en plan att få henne godkänd på anlagsprovet för viltspår. Måste ju ha lite hundjobb att syssla med. Ännu hellre skulle jag vilja få henne uppflyttad till lägre spår men där måste ju till lite lydnad och det är ju Viktorias grej, så vi får se hur det blir med det. Eller så utbildar jag hunden helt enkelt och så går Viktoria med henne själv. Vilken snilleblixt! Men spåra ska hon få lära sig vilketsom.
Jag har ju vid tidigare försök känt lite lätt hopplöshet och inte sett något som hels anlag…. Men naturligtvis är det jag igen! Som är dum i huvet och inte gör rätt. !?! Igår skulle vi träna på klöv tänkte jag. Korta noggranna spår (snö) med bara klöv. Första fick hon synretning på första spåret. Fattar inte vad jag tänkte på egentligen, men jag ville skapa ett intresse….. Ja, det intresset märkte jag! Hon var överhet och slängde, flängde, skällde och spårade inte många cm. Jag är dum! Prövade två gånger till men utan synretning, men fick samma resultat. Alltså gå hem och tänka.
Idag åkte vi ut till en åker med lite snö. Jag la ett 50 m kort personspår utan krångligheter ute på åkern i medvind, där jag tydligt såg mina spår. Det fick ligga ca 45 minuter, sen selade jag på henne och gjorde sen ngt jag aldrig gjort tidigare. Tog med mig klickern. Jag klickade den lilla vesslan längst spåret och godiset fick hon naturligtvis i fotspåret och fan! vad det gick bra! Hon gick i princip i varje steg och sökte sig själv ner i spåret. Vi vilade någon gång och hon startade fint och lugnt igen. Hon prövade flera gånger att söka min kontakt men fick ju inget för det så hon jobbade på neråt istället och jag tror hon fattade poängen. Det återstår ju att se, när vi har jobbat ett tag, men idag var första gången hon riktigt gav mig den där härliga spårkänslan! Jippi! Tack Lykke!

1 kommentar:

  1. En lille super sheltie Lykke. Duchesse er også rigtig god til at gå spor og synes det er sjovt.

    SvaraRadera